Безоплатний проїзд у комунальному транспорті Сум для всіх містян: наскільки реально

У Сумах розглядають питання безоплатного проїзду у комунальному транспорті для всіх містян. Про це повідомили в міській військовій адміністрації. Наскільки таке рішення раціональне розповів представник ГО "Місто розумних" Максим Корнієнко.

За інформацією МВА, для відшкодування різниці проїзду в тролейбусах та автобусах, а також відшкодування проїзду пільгових категорій громадян з бюджету громади передбачено додаткове фінансування у розмірі 160 млн грн для КП "Електроавтотранс". Приблизний прибуток від проїзду комунального підприємства – 40 млн грн на рік. Тобто безоплатний проїзд обійдеться громаді у 200 млн грн на рік, з урахуванням нинішньої кількості транспортних засобів.

Ідея безоплатного проїзду не є нереалістичною, вважає Максим Корнієнко.

"І так виділяється понад 100 млн. Тобто, не існує ніякого безплатного проїзду, не існує ніякого пільгового проїзду. За все це платили, платять і платитимуть платники податків коштами міського бюджету. КП "Електроавтотранс" подає на виконком економічно обґрунтований тариф, а виконком затверджує зовсім іншу вартість проїзду. Різницю компенсуємо ми всі з міського бюджету. Історично так складається, що приблизно на рівні 50% вартості компенсується міським бюджетом".

Максим Корнієнко. Фото: Суспільне Суми

За словами Максима Корнієнка, у рішенні безоплатного проїзду для всіх містян ймовірний популізм.

"Але популізм, як на мене, більше в тому, що є зараз. В цій кількості різних пільг. Також компенсація різниці тарифів не є обов'язковою. Правильний економічно обґрунтований тариф, щоб пасажир його сплачував, оце не популізм".

На його думку, якщо мова йде про недостатність коштів у бюджеті, об'єктивним варіантом може бути відмова від компенсації вартості проїзду та від відшкодування різниці в тарифах.

"Або там вже не така велика сума коштів необхідна для того, щоб запровадити повністю безплатний проїзд для всіх. Паралельно переглянути витрати КП "Електроавтотранс" в бік їх зменшення: на облік, на контролерів, кондукторів. Тобто насправді навіть сума буде менша, ніж озвучена. Плюс маємо можливість пересуватися гуманітарними автобусами без остраху, що користуватися ними для отримання прибутку заборонено".

У Сумах планується розширення парку автобусів на 35 нових машин та 10 гуманітарних, що потребуватиме додаткових коштів на обслуговування, зазначили в МВА.

Чи вплине рішення про відшкодування проїзду для всіх містян на розвиток КП "Електроавтотранс", Максим Корнієнко говорить:

"Підприємство і так дотаційне. Саме на розвиток передбачені близько 20 мільйонів. Наприклад, 8 мільйонів на придбання автобусів, 1 мільйон на ремонт автобусів, 2 мільйони на ремонт тролейбусів, 3 мільйони на заміну опор і 4,5 мільйони на відновлення кабельних мереж. Ще 20 мільйонів там передбачено на запровадження електронного квитка, 1 мільйон на дослідження пасажирського потоку і понад 115 мільйонів – це на компенсацію відшкодування різниці тарифів. І плюс додатково в іншій програмі соціального захисту передбачені компенсації вже пільгового проїзду. Тож, доплатити пару десятків мільйонів для того, щоб повністю зробити транспорт безплатним, на фоні оцих озвучених цифр не є прям чимось таким нереальним".

Також Максим Корнієнко говорить, що ще один можливий варіант – монетизація пільг на рахунок отримувачів: "Ми можемо піти іншим шляхом. І всі ці кошти спрямуються більш раціонально, але тоді треба відмовлятися від пільгового проїзду, від компенсації різниці тарифів. Чи піде на це влада. Впевнений, що не піде".

Нагадаємо, з 1 квітня 2024 року у Тростянці запровадили безоплатне перевезення пасажирів комунальними автобусами.

Джерело

Новости Сумы