Якщо на дверях з’явилась вм’ятина, а на бампері подряпина після парковки, не спіши засмучуватись і тим більше не панікуй. Такі пошкодження не критичні, і в більшості випадків їх можна усунути без заміни деталі, перефарбування всього авто чи довгих тижнів простою. Але тільки якщо діяти правильно.

1. Спочатку розібратись, що саме пошкоджено
Подивись уважно: фарба подряпана чи ціла? Вм’ятина глибока, чи просто легка вдавленість без гострих заломів? Якщо лакофарбове покриття не пробите, а сама деформація невелика, це ідеальний кандидат для локального ремонту. І таке виправляється швидко, часто без фарбування.
Але якщо скол, тріщина, металева складка або підозра на зсув геометрії, без майстра не обійтись. Тільки він зможе оцінити, чи є ризик корозії, наскільки пошкоджена база, і чи не зачеплені інші елементи (усі ці речі непомітні неозброєним оком).
2. Якщо є вм’ятина, її витягують
Не чекай, що там одразу щось вирізатимуть чи знімуть деталь. Сьогодні це робиться набагато делікатніше. Якщо вм’ятина в місці без внутрішнього доступу, її витягують зовні, використовуючи споттер і рихтувальний інструмент https://profter.com.ua/katalog/rihtovochnyj-instrument типу такого). Спеціальне обладнання приварюється до металу в точці вм’ятини, і далі форму акуратно витягують, використовуючи зворотні молотки, тягові системи або ковзні балки.
Це все ювелірна робота. Важливо не перетягнути, не перегріти метал, не зробити «хвилю». У хороших майстернях це вже давно поставлено на потік. Але майстер має бути з досвідом, бо техніка тут лише інструмент, а не чарівна паличка. Шукай ті майстерні, що спеціалізуються саме на кузовних роботах. Це не автосервіс, де міняють масла, ставлять фільтри чи ремонтують двигуни, спеціалізовані кузовні бокси з обладнанням для ремонту авто, вирівнювання, фарбування й лакування.
3. Поверхню вирівнюють
Після того як форму деталі відновлено, залишаються дрібні нерівності, навіть якщо ти їх не бачиш. Їх прибирають тонким шаром шпаклівки. Далі сушка, шліфування, ще сушка, ще шліфування. Тут усе робиться поетапно, з контролем кожного шару.
Профі користуються експцентриковими шліфмашинами, нормальними абразивами, лампами для підсвітки, щупами, не «на око». Якщо халтурити на цьому етапі, фарба потім ляже криво або «попливе» після зими. Тому уважність і техніка критично важливі.
4. Фарбують тільки там, де треба. Якщо можна, не фарбують взагалі
Більшість дрібних пошкоджень не потребують повного фарбування елемента. Якщо фарба не злізла – чудово, відновлення робиться без фарбування (метод PDR). Якщо ж фарбу зачеплено, але пошкодження локальне, майстер зробить перехід «у рідний колір», не знімаючи повністю всю фарбу з деталі.
Фарбування проводиться в закритій камері або окремому боксі. Там підтримується правильна температура й вологість, щоб фарба лягала рівно й без пилу. Тобі не обов’язково це бачити, але майстер має пояснити, який саме метод він застосовує, і чи буде перехід по лаку.
5. Лак, сушка, полірування
Коли фарба нанесена, все покривається лаком у кілька шарів. Потім деталь сушиться в камері при температурі до +80°C. І тільки після повного висихання фінішне полірування. Це прибирає пил, вирівнює блиск, маскує переходи.
Якщо полірування зроблено якісно, відремонтоване місце не помітне взагалі. На світлі, на сонці, під лампою. Це те, що ти побачиш першим, або, в ідеалі, не побачиш зовсім.
А якщо хочеш зробити сам?
Можна. Якщо вм’ятина неглибока, фарба ціла, і ти готовий купити присоску, термопістолет або базовий набір PDR (можна недорого придбати на profter.com.ua) – спробуй. Багато хто самостійно витягує легкі вм’ятини на дверях, капоті чи крилах після градобою або легкого удару на парковці. Також самі ремонтують пластикові бампери: паяють тріщини, вирівнюють нагрівом, шпаклюють і фарбують аерозолем.
Але тут усе залежить від акуратності, терпіння й розуміння, як це працює. Якщо не впевнений у собі, краще не експериментувати. Бо перетягнути метал, подряпати лак або зіпсувати геометрію дуже просто, а от повернути все назад уже буде складно й дорожче.
Підсумок
Відновлення кузова після дрібного удару – це не складно. Але тільки якщо не «зекономити» на правильному підході. Попроси майстра пояснити, що саме він буде робити, який метод застосує, скільки часу це займе і що ти отримаєш в результаті. Якщо відповідей уникатимуть або казатимуть «та ми завжди так робимо», шукай інше місце. Якісний ремонт завжди починається з поваги до твого авто і нормального діалогу.
