У Сумах затримали бюджетні виплати, оскільки управління Державної казначейської служби повернуло без виконання 85 розпоряджень на виділення коштів. Там пояснили, що їх мав підписати начальник міської військової адміністрації або його заступник. Таке рішення МВА прийняла 28 лютого. Натомість згідно з розпорядженням міського голови від 3 березня, право підпису має директор департаменту фінансів міськради. Наскільки розмежовані зони відповідальності військових адміністрацій та рад, а також чи є політичне підґрунтя у подібних ситуаціях — пояснюють експерти.
Рішення військових адміністрацій мають бути зумовлені безпековою ситуацією, зазначає докторка політичних наук Андріана Костенко:
Андріана Костенко. Суспільне Суми
“Сьогодні військова адміністрація має певні права, які дозволяють їй ігнорувати демократичні процедури, які були б без воєнного стану. Проведення тендерів, конкурсів і так далі. Обмеження воєнного стану дозволяють військовій адміністрації працювати в ручному режимі і приймати рішення з огляду на безпекову ситуацію. Але це має бути обумовлено саме безпековою ситуацією. Тому неврегулювання в правовому полі дозволяє певні зловживання. Цю ситуацію ми спостерігаємо і на прикладі інших міських адміністрацій в інших регіонах. Як правило, в обласних центрах, де великі ресурси”.
11 березня на позачерговій сесії міськради директорка департаменту фінансів Світлана Липова уточнила, що повернуті Держказначейством розпорядження стосувалися захищених статей бюджету. За інформацією депутата Вадима Акперова, затрималися соціальні виплати, заробітні плати вчителям, а також фінансування ДФТГ.
В офіційному ж телеграм-каналі Сумської МВА повідомили, що бюджет Сум фінансово спроможний, видатки здійснюються без порушень, затримки не допускаються.
Також на сесії розглянули проєкт звернення до Верховної Ради та інших уповноважених органів щодо усунення порушень з боку Сумської МВА. Депутати це звернення не підтримали.
“Від цього конфлікту втрачає тільки місто і містяни. Це субвенція. Прийшла — все, віддайте її. Це штучно все створено. І в цьому випадку, найдіть інший спосіб, як владнати конфлікт один з одним. Не готовий сказати, що протистояння паралізує міську раду, але до неприємних ситуацій в місті призведе”, — вважає експерт ГО “Бюро аналізу політики” Віктор Бобиренко.
Віктор Бобиренко. Суспільне Суми
12 березня Вадим Акперов повідомив, що отримав відповідь Міністерства фінансів України. В ньому серед іншого йдеться, що відповідно до закону №389, військові адміністрації не наділені повноваженнями місцевих фінансових органів. Цю відповідь направили до Державної казначейської служби у Сумах.
Конфлікти між військовими адміністраціями та радами будуть виникати, оскільки їх повноваження нечітко розмежовані, говорить Віктор Бобиренко:
“По-перше, треба, щоб уряд чіткіше розписував повноваження. По-друге, навіщо міська військова адміністрація? Як на мене, це орган, який дозволяє Офісу Президента контролювати великий обласний центр. Такий конфлікт не унікальний в Україні. Вони виникають час від часу, бо незрозумілі повноваження військових адміністрацій і мерів”.
На думку Андріани Костенко, міські військові адміністрації та їх очільники залежать частково від обласних військових адміністрацій:
“На голову МВА з одного боку покладені функції представника місцевого самоврядування, тобто господарчі, а з іншого — ще й питання, пов'язані з безпекою, з воєнним станом. Ця друга частина його зобов'язань залежить від голови обласної адміністрації”.
Разом з тим докторка політичних наук додає, що представники місцевого самоврядування нині намагаються сформувати свій політичний імідж.
“Це не стільки виборча кампанія, скільки використання відповідної посади, щоб сформувати для себе певний політичний капітал. Щоб зібрати навколо себе прихильників, які, можливо, на передвиборчій кампанії підтримають голову військової адміністрації як конкретного кандидата на посаду міського голови. Ми розуміємо, що це місце зараз вакантне”, — каже Андріана Костенко.